De stem. Het eerste en eerlijkste instrument. Geen ander instrument heeft dezelfde mogelijkheden tot expressie en diepgang. Neem de stem en zet er nog eens tien, twintig of dertig andere stemmen bij en de rijkdom is compleet.
Versterking voor koren
Je wilt dus dat de stemmen gehoord worden door het publiek. Onversterkt zingen is misschien wel het mooist, maar het is niet altijd mogelijk iedereen in het publiek te bereiken als je puur akoestisch zingt. Er is dus versterking nodig.
Traditionele versterking
Wat je vaak ziet zijn overhead microfoons. Deze microfoons hangen hoog boven het koor om de zangers als één geheel op te vangen. Deze optie klinkt goed, is betaalbaar en relatief makkelijk op te zetten.
Een nadeel van deze traditionele versterking voor vocal groups is dat het ook veel van de 'ruimte' uitversterkt. Zing je in een theater dan is de klank heel droog, zing je in een kerk komt er veel galm in de microfoons. Als je buiten zingt krijg je veel last van wind, verkeer of andere externe geluiden. Voor iedere uitvoering moet je dus intensief soundchecken om het beste geluid te krijgen.
Close Mic
Een andere optie is iedere vocalist zijn eigen microfoon te geven. Een handheld microfoon pikt alleen de vocalist op, en houdt de ruimte uit het signaal. Dit maakt het makkelijker om de vocal group goed te mixen en hoorbaar te maken. Het maakt dus niet meer uit waar je optreedt; de vocal group heeft een consistente sound.
Iedere zanger zijn eigen microfoon geeft ook een heleboel extra mogelijkheden: je kunt effecten toevoegen, solisten beter versterken en je kunt als zanger veel relaxter zingen. Er is meer ruimte voor dynamisch zingen (je kunt heel zacht zingen en toch goed hoorbaar zijn) en de baslijnen kunnen extra body krijgen.
Het blenden van de vocalisten is wel weer een stukje moeilijker. De stemmen komen nu uit een monitor in plaats van rechtstreeks. Daarom repeteren we met Wired Voices ook met microfoons, zodat we dat goed kunnen trainen.
Luister naar onderstaande voorbeelden. Elke vocalist heeft z'n eigen microfoon. Let op hoe 'dik' het geluid is. Deze 'studiosound' streven we met Wired Voices ook na.
Digitale mengtafel
Toch brengen dertig microfoons wel een paar problemen met zich mee. Er moeten dertig microfoons worden aangesloten, gesoundcheckt en worden gemixt. In een theatervoorstelling heb je daar wel de tijd voor, maar er zijn ook uitvoeringen te bedenken waar je zo snel mogelijk op moet en na je optreden zo snel mogelijk weer af.
Gelukkig zijn er tegenwoordig digitale mengtafels. Het zou kunnen dat ik - per ongeluk - zo'n ding al heb gekocht... Een investering die ik graag doe om dit vette project op te zetten!
Maar kijk, het ding met digitale mengtafels is dat je de instellingen kunt opslaan. Als we repeteren met microfoons maak ik een goede mix. Zelfs een aparte mix per lied, dus specifieke instellingen voor een nummer kunnen worden opgeslagen. Wanneer we een optreden hebben zijn deze instellingen met een druk op de knop terug te halen. Zo staat de mix direct goed.
Nóg beter; een repetitie kan worden opgenomen. Zonder dat de vocalisten aanwezig hoeven zijn kan deze opname worden afgespeeld en de instellingen voor die specifieke zaal worden aangepast. Dit heet een virtuele soundcheck. Dit gaat razendsnel! Omdat we altijd dezelfde microfoons gebruiken hoeven we niet eindeloos te soundchecken!
Met andere woorden: met microfoons hebben we letterlijk iets moois in handen.